TIME TO RACE START

dayshoursminsec
English (United Kingdom)Danish(DK)Deutsch (DE-CH-AT)French (Fr)Italian - Italy

Challenge Copenhagen Forum

Post Reply

Subject :cykel - "modernisering".. 2011-11-24 20:53:53

Villads M.
Hej med jer.

jeg er en ung mand på 18 år der har i sinde at deltage i sit første iron-distanceret triatlon her i 2012, og jeg har derfor siddet og kigger KDM sitet igennem, hvor der bl.a. findes en vejledning til hvordan man rent udstyrsmæssigt, bør handle op til sådan et stævne. Under "Cyckling" står der så i bunden af afsnittet:

"Tip: Your old/new regular race bike can be modernised to look like a Time Trial. All it takes is a few tricks from an expert, and the cost is around 1500,-"

Jeg har nemlig en racercykel der ikke er helt ny, men bestemt stadig i den moderne ende. Hvis jeg kan spare en masse penge ved at få den "moderniseret" er jeg selvfølgelig interesseret i det, så jeg vil derfor høre om man kunne få dette tip præciseret en smule. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det ville være tricks der skulle laves, og hvordan i alverden det ville kunne lade sig gøre for 1500,-? Jeg har selv set mig omkring på internettet hvad angår f.eks. tri-styr og hjul til enkeltstart, men har ikke fundet noget der vil komme i nærheden af denne pris.
Så alt i alt, ville jeg spørge jer, om der var nogle erfarne sportsudøvere eller cykelryttere der kunne præcisere for mig hvordan dette ville kunne lade sig gøre?

Med Venlig Hilsen
Villads

Subject :Re:cykel - "modernisering".. 2011-11-26 14:58:42

kasperandersendk
Hej Villads

Jeg går stærkt ud fra at det som menes er en så enkelt tilpasning som at få indstillet cyklen lidt anderledes (typisk højere op med sadlen, og længere frem med den) samt at købe et par extensions til at sætte på dit styr som det er allerede nu.

Der er meget snak om hvormeget en egentlig enkeltstartscykel egentligt giver i fordel...og det ved jeg ikke, men er temmelig sikker på at den største gevinst kommer ved at man sidder godt i en aerodynamisk position samtidig med at man kan træde ordentligt i pedalerne, og det klare man billigst som nævnt ovenfor.
...og et par extensions kan få ned til en 7-800kr vil jeg mene.

Husk endelig også at vedligeholde alle bevægelige dele på din cykel godt og grundigt - ellers er penge smidt lige ud i afløbet alligevel ;-)

Håber det hjalp lidt.

Venlig Hilsen
Kasper

Subject :Re:cykel - "modernisering".. 2011-12-05 19:27:28

Jonas H
Hej Villads

Jeg tilslutter mig Kaspers svar. Prøv derudover at læse tidligere tråde i forummet, der er også tips om ombygning af alm. cykel at hente. Fx http://www.kmdchallengecopenhagen.com/da/challenge-copenhagen/forum/view-postlist/forum-1-challenge-copenhagen/topic-344-hvad-skal-jeg-vaelge

Opsummeret (og jeg kan have glemt noget) er mulighederne for at "ombygge" traditionel racer:

1. Stille på saddelhøjde, saddelposition (horisontalt) og styrhøjde til en mere "aggressiv" foroverbøjet position (0 kr. medmindre du samtidig bliver fittet af professionel)
2. Udskifte saddel, saddelpind (med højere vinkel, så du kommer til at sidde tættere på krankens vertikale linje) eller frempind (i forlængelse af pkt. 1). (fra 5-600 kr. til 1.600 kr.)
3. Købe clip-on pads og extensions ("tribøjle") til påmontering på styret (i princippet helt ned til 400 kr. for alu-extensions, men også op til 1.200 kr.)
4. Udskiftning af traditionelt styr med "bullhorns", herunder bremsegreb og bar-end skiftere (350-2000 kr. for bullhorns, 250-?? for bremsegreb og fra 750-??? for skiftere (billigst er vist p.t. dura ace 7900, men det kan være skiftet siden sidst jeg tjekkede). Dette tillader dig at blive i "tuck"-positionen (dvs. med albuer på tribøjlen) selv under gearskift. Med lidt akrobatik kan det også lade sig gøre at skifte på STI-greb fra "tuck".
5. Lir som flaskeholdere bag sadlen, sædcellehjelm (aero-hjelm - er i øvrigt en rimelig fornuftig "mest watt for pengene"-investering, tyder det på) og optapet kabelføring kan du jo leje lidt med, hvis der er tid, råd og lyst :-)

Alt dette afhænger selvfølgelig også af om du er ferm til selv at skifte de nævnte ting, ellers kommer timeløn oveni.

Ikke nødvendigvis i prioriteret eller anbefalet rækkefølge. Priser er rene gæt baseret på tidligere erfaringer, og ikke nødvendigvis helt opdateret.

Jonas

Post Reply Seite #