TIME TO RACE START

dayshoursminsec
English (United Kingdom)Danish(DK)Deutsch (DE-CH-AT)French (Fr)Italian - Italy

Post A Reply with Quote :Slettet

Nome utente
Subject:

Security: Anteprima Salva Annulla

Post A Reply with Quote :Slettet

User
Fusionbug Wrote on 2010-04-12 23:19:03:
Jeg er selv nybegynder ud i denne sport men dog ikke nybegynder mht. andre sportsgrene. Lad mig forsøge at sætte denne Ironman lidt i perspektiv, det har hjulpet for mig og ikke mindst sat mig de delmål som jeg tror at der skal til for både at gennemføre indenfor de enkelte tidsgrænser (der er flere) og samtidig være i stand til at gennemføre uden at hver kilometer bliver en pine.

Følgende tidsgrænser er pt. gældende jfr reglementet:
Svømning skal gennemføres indenfor 2 timer og 10 minutter
Cykling indenfor 7 timer og 20 minutter og
Marathon indenfor 5 timer og 30 minutter

Hvis vi regner med at bruge 15 minutter på hver transition skal:
Svømningen gennemføres med 3 minutter og 5 sekunder for hver 100 meter
Cykel hastigheden skal være minimum 25,42 km/t for at gennemføre på 7 timer og 5 minutter mens
Marathon skal gennemføres med en pace på 7:28 min/km for at bruge de sidste 5 timer og 15 minutter

Hvis vi lige ser bort fra evnen til at holde kroppen i gang i 15 timer (!!!) i træk, så er der her minimumsmålsætningerne.

Svømning i svømmehal er god træning og der vindes en lille smule når våddragten kommer på engang i maj eller deromkring. Til gengæld er der tale om åbent vand i en flok med 400 startende triatleter af gangen. Det skal trænes og du skal kunne gennemføre de 3800 meter i svømmehal i en væsentlig bedre hastighed end de 03:05 min/100 meter. I åbent vand vil du opleve udfordringen med at der ikke lige er en kant at hvile ved eller bund at stå på. Det er ét langt stræk

Cyklingen har jeg grebet an med en rigtig god basis træning gennem sidste sommer og her i vinter og har primært bestået af doppelte spinningtimer samt 2-4 timers MTB kørsel i meget bakket kørsel. Nu er min fokus at køre CC ruten og bruge denne som grundlag til at forberede det jeg kommer ud for den 15 august. Hvis du ikke har kørt ruten, så start med en omgang hvor du ikke må få din max puls over f.eks. 65% og se hvilken max hastighed du kan holde. Ruten fra Hellerup og rundt er ca 52km lang og de fleste dage vil der være modvind på Kongevejen. Første gang jeg kørte ruten kunne jeg lige holde 27 km/t i snit, det blæste ganske forfærdeligt og Kongevejens bakker i hård modvind var ikke motiverende og jeg havde svært ved at holde min puls nede hvis jeg skulle igennem i en fornuftig tid. Problemet var at ruten kun er 52km og at jeg ikke havde 2 timers svømning bag mig og 130 km cykel foran... Så ruten bliver nu kørt 3 gang per uge, 52km + 52km + 104km

Omkring løbet, så giver det ingen mening at løbe 5 eller 10km her hvor der kun er 124 dage til start. Der er tale om langdistance som isoleret set vil give tunge ben og diverse smerter hvis du ikke er træning i langdistanceløb. Hvis du på nuværende tidspunkt ikke kan løbe lang uden problemer får du det svært til CC. Godt nok er det tæt på at man kan gå 8km/t (6km/t er vel normal rask gang) men hvor fedt er det at gå distancen? Ydermere skal du tænke på at du allerede har været i gang i 9½ time og at benene er godt bløde efter cyklingen. Du bliver derfor nød til at træne distanceløb, udholdenhed og ikke mindst, blokke med cykel til løb f.eks. 1 times intensiv cykling efterfulgt af 10km løb efterfulgt af 1 times cykel efterfulgt af osv osv.

Sidst men ikke mindst, træn transitionerne med gode blokke for at sikre at du har styr på disse. Træn væskeindtag undervejs og mål dine fremskridt.

Bare et par små tanker som måske kan få dig til at fokusere endnu mere og ikke mindst sikre at det "bare at gennemføre" er nedbrudt i mere håndterbare mål. En Ironman gennemfører man ikke bare uden seriøs træning og fokuserede målsætninger.

Jeg håber vi ses til august og at vi alle kommer igennem og når vore personlige ambitioner uanset om det er at gennemføre, slå i personlige rekord eller at vinde sin klasse osv.

Uanset bliver det en kæmpe oplevelse

Vi ses

Kim